Nyomtatás (új ablakban)
Elfújta a szél (Magas-Tátra, Szepesség)

2004. december 10-14.

Valamikor november elejen határoztuk el, hogy elzakatolunk a Tátrába. Már javában tervezgettük a kirándulásokat, amikor hallottuk a katasztrófa hírét: a hegységen átvonuló szélvihar hatalmas természeti és anyagi károkat okozva letarolta az erdőket. Szerencsére az élet nem állt meg, a katonaság bevonásával rögtön megkezdték a kárelhárítást, az utak megtisztítását és a vasút helyreállítását. A kialakult helyzetre való tekintet nélkül eldöntöttük, hogy így elmegyunk a Tátrába, tudva, hogy "a kő marad".

Péntek este érkeztünk meg a ma már Poprádhoz tartozó, egykor önálló szepességi városként számontartott Szepesszombatra. Szombatra jó időt ígértek, ezért egy Lomnici liftezést terveztünk. A jó idő meg is volt, de a lift a szokásos szezon előtti karbantartás miatt nem üzemelt. A szél Tátralomnic környékéről elsöpörte az erdőt, vele együtt a túrista utakat is, tehát maradt a városnézés lehetősége: az első busszal elmentünk Késmárkra.
Késmárk már az Árpád-korban is fontos város volt, később többször is a husziták kezére került. Nevének jelentése sajt piac, németül Kasemarkt. Címerét a pallosjoggal együtt Mátyás királytól kapta. A közeli Lőcsével hosszú csatát vívott az árumegállítás jogának birtoklásáért, amit végül elvesztett. Később csatlakozott a Rákóczi-szabadságharchoz. Műemlék épületei sok száz éves magyar és szász jelenlétről tanúskodnak, ahogy a történelmi temetőben nyugvó, rengeteg, régi, híres család: Fröhlich, Szelényi, Kray, Lányi, Toperczer... Az óváros térképén megjelölt útvonalon található főbb látnivalók: az evangélikus fatemplom és a vörös színű, új kőtemplom, benne a Thököly család kriptájával; a városháza; a Thököly-vár; a Szent Kereszt-plébániatemplom és a harangtorony.
Érdemes betérni egy kiadós ebédre a Késmárki Étterembe: a finom ételhez kedves kiszolgálás jár, németül beszélők előnyben. Említést érdemel még a Monarchia idejéből származó vasútállomás szép épülete, ami jelenleg a hajléktalanok nappali melegedőjeként is funkcionál.

Vasárnap a tátrai sláger helyekre akartunk elmenni. A Csorba-tó környéke látszólag elég jól átvészelte a vihart, de a Poprádi-tóhoz vezető utak még járhatatlanok voltak. A felvonók itt sem működtek még, kárpótlásként a befagyott tó jegén körbesétálhattunk, ami azért szintén nem mindennapos élmény. Visszafelé Ótátrafüred és Poprád között a helyreállított villamossal (TEZ) utaztunk, ami hasonlít a Budapest és Esztergom között közlekedő vonatra. (Az időrend miatt lehet, hogy fordítva helyesebb lenne a hasonlat...)

Hétfői uticélunk - vendéglátónk tanácsára - Tarajka (tfsz. 1284 m), a tátrai túrák egyik kiinduló pontja volt. A legyalult, ködös Ótátrafüredről (980 m) a munkagépeket kerülgetve viszonylag hamar felértünk a lanovka végállomására, ahonnan a tiszta, napsütéses időnek köszönhetően látszott a Királyorr és a Nagyszalóki-csúcs is. Úgy terveztük, hogy a Tarpataki vízesést útba ejtve a völgyön keresztül megyünk Lesznára. A völgyben lefelé haladva egyre kevesebb nyom volt a hóban, viszont a kidőlt fák aránya folyamatosan nőtt. Már kb. kétharmad úton lehettünk, amikor megláttunk egy láncfűrészes úttörőt, ekkor vált véglegessé, hogy vissza kell fordulnunk, mert a völgy további szakasza egyszerűen járhatatlan. Sietős tempóban, még sötétedés előtt megdupláztuk az addig megtett szintkülönbséget, rendesen elfáradva érkeztünk vissza Tarajkára. Ótátrafüredig ismét sűrű ködben jártunk, a fenyőfák csonkjai és a teljes csönd háborúra emlékeztető hatása döbbenetes volt.

Kedd délelőttre egy rövid, nyomkereső sétánk maradt a szepesszombati temetőben és a városka fő terén. Néhány név és felirat: ennyi maradt a magyar és szász történelemből. A legemlékezetesebb a tér közepén álló obeliszken olvasható: "1848 * Magyar szabadságharcz emlékére emelte Szepes-szombat XVI Szep. város közadakozásból 1899-ben * édes magyar hazánk iránti szeretetből." Szepesszombat katolikus templomát nem sokkal a tatárjárás után építették, román stílusban. A szepességi városokra jellemző harangtorony itt is megtalálható, alakra és méretre majdnem megegyezik a poprádi harangtoronnyal.

Összességében elmondható, hogy nem csak a tátrai erdőket, hanem a magyar és szász polgárságot is elsöpörte a szél a Szepességből. Utóbbiakat a XX. század szele...

Koradélután indultunk Kassára, hogy találkozzunk Annamáriával és Istvánnal. Beszélgetésünk központi témája volt az ötödikei népszavazás szégyenteljes eredménye. Azt hiszem mindannyiunk számára erőt adhat az ő hozzáállásuk: egyetemistaként sok évre előre terveznek és a szülőföldjükön képzelik el későbbi jövőjüket is.